צרו קשר
ּ

חומר ראשוני בסקירת המערכת

תיקון מיידי בתקלות (אחזקת שבר)

חשיבות תיקון המערכת בזמן הקצר ביותר הינו בעל חשיבות גבוהה מכמה סיבות:

  • הוצאה עבור השתמשות בחשמל או גז – כל הזמן שהמערכת אינה תקינה חלקית או לגמרי אזיי כל הדיירים מפעילים בויילר חשמלי או מערכות גז והעלות הכוללת גבוהה ביותר לשם המחשה , עלות הפעלה חודשית של בויילר חשמלי למשפחה ממוצעת 180 ₪ , בבניין של 30 דיירים התשלום הכולל של כולם יעמוד על 5400 ₪.
  • נזק עצום ובלאיי גובר בכל חלקי המערכת – יצור אנרגיה במערכת הזו הינה פסיבית יוצא כשהמערכת בתקלה ימנע רק הולכת האנרגיה מהגג לדוודים אך לא ימנע את יצור האנרגיה (מאחר והקולטים קיימים ומתחממים מהשמש) דבר זה יוסיף נזק לשאר חלקי המערכת בגין השארות האנרגיה במערכת שבגג ללא ניצולה טמפרטורת המערכת תגיע ל-130-180 מעלות וכל האטמים יתחילו להתבלות וליצור נזילות וכן איכול מוגבר מאוד של הצנרת במערכת לשם המחשה נדמה את פעולת המערכת להפעלת קומקום ובו זמנית סוגרים לו את הפיה שלו או לסיר לחץ.
  • קיצור חיי המערכת – ביסודה של המערכת הינה אמורה לפעול עשרות שנים ללא שינוי אנרגטי בתפוקת המערכת אך בזמן שהבלאיי גובר חיי המערכת יכולים להתקצר בחצי וידרש החלפתה טרם זמנה של הקולטים והצנרת בכל הבניין בעליות גבוהות מאוד תיקון או טיפול במאות או אלפי שקלים בודדים יהפך להוצאה של עשרות רבות של אלפי שקלים.
  • צנרת המערכת מותקפת במספר רב של קורוזיה חזקה עד למצב שהצנרת מתפוררת.
  • במידה וצנרת המערכת נמצאת בתוך המבנה (בבתים או בלובי הקומתי) אזיי יכול לגרום לנזקים של הצפות והשבתות מעליות וכו'.

אחזקה מונעת

מערכת סולארית המספקת לנו אנרגיית חום עובדת בתנאים סביבתיים חיצוניים שהמערכת חשופה להם יום לילה וכל עונות השנה זאת ועוד חשופה המערכת למגע ידיי אדם כגון הפסקות חשמל מים הנעשים בבניין ללא קשר לפעולת המערכת וכן החלפת דוודים פרטיים וכד' פעולת המערכת הינה יום יומית במשך כמעט כל השנה.

מערכת סולארית מרכזית פועלת בצורה רציפה בכל השנה וחשופה למספר פרמטרים:

  • טמפרטורת עבודה גבוהה מאוד.
  • תנאי סביבת עבודה משתנים יום לילה ,כל עונות השנה.
  • הפסקות חשמל ומים בבניין יזומות או לא.
  • מגע בעלי מקצוע בדוודים הפרטיים כגון החלפת דוד שמש פרטי.

מאחר והמערכת אמורה לפעול בצורה אוטומטית, לכן מחובתנו לדאוג לכך שפעולתה לא תשתנה בנסיבות כאלה או אחרים ושתדע לחזור לעבודה כאשר התנאים הסביבתיים שלה משתנים לפרק זמן מסויים וכן לדעת איך להתנהג במצב של תקלה לא יזומה.

יש לציין בשונה משאר מערכות הפועלות בבניין המערכת הזו לא נמצאת בקרבת עיני האדם כי היא בגג ולא נבחנת כמו המעלית ושאר המערכות …

מטרת אחזקה מונעת היא לאפס מתקלות שגרתיות בפעולת מערכת תקינה ובלאיי סביר , ובדיקת עבודת כל חלקי המערכת לשם המשך עבודה תקינה ורציפה , הדגשים להם נדרש בטיפול הזה הם:

  1. נרמול חומציות המערכת הגורם לנזקי המערכת ולקיצור חיי המערכת.
  2. טיפול בכיסי אוויר שהתווצרו במהלך השנה והמקטינים את שטח קליטת השמש ליצור אנרגיה.
  3. טיפול במישקעי המערכת הנוצרים מעבודת יום יומית שלה.
  4. מספר בדיקות חשובות של ספיקה לחצים כל חלקי המערכת , מחליפי חום , איבודי אנרגיה בהולכתם מהקולטים לדוודים ועוד.
  5. הפעלה מחודשת של המערכת אחרי הטיפול בצורה מבוקרת ובידיעה שכל האלמנטים אכן פועלים.

יש לציין כי כל זמן שעובדים על המערכת לא יתאפשר חימום הדוודים מהשמש ובאותו היום יצטרכו להפעיל בויילר רק יום לאחר הטיפול חוזרים המים החמים לדוודים.

הטיפול אמור להיות בצורה סדירה כל שנה ושנה ורק כך ניתן לדאוג לבלאיי קטן ביותר עם קבלת חיסכון אדיר בניצול פעולת המערכת באופן המלא במשך עשרות שנים.

עלות טיפול הינו מאוד מינורי בייחס לכל מערכת אחרת הנזקקת לטיפול בבניין , אלמנטי המערכת הינם יחסית מאוד אמינים כאשר המערכת עובדת כמו שצריך.

ביטוח לוועדי בתים

ניסיון רב במערכות סולאריות מרכזיות מורה את החשיבות של הטיפול ותחזוקת המערכת בצורה הטובה ביותר אחרת נזקי המערכת הינם רבים הגורמים להפסדים עצומים בחשמל ובחיי המערכת

שיטת גביית תקציב חודשי/שנתי של וועדי הבתים לא מאפשרת חריגות בתקציב השנתי כלל בפרט שמדובר על סכומים גבוהים מאוד זאת ועוד מאחר ובד"כ כל שנה נוצר סבב בין דיירי הבניין בניהול כל מערכות הבניין נקיון חשמל גינון מעליות איטום מערכות מים למינהם משאבות הגברת לחץ מאגרי מים וכיבוי אש מערכות סולאריות ועוד לא מין הנמנע שכל אחד יתן חשיבות שונה מקודמו למערכות אלו על אלו לכן על מערכות חשובות שלא נרצה שייסבו לנו נזק גדול בהזנחתו וגם יפרו את איזון התקציב העומד לאותה שנה ויצטרכו להיכנס לגביות נוספות ולמצבים לא רצויים בפרט שמדובר בתפקיד התנדבותי ובאנשים שלאוו דווקא המגיעים מרקע טכני.

כאן המקום צריך להזכיר כי ההתנהלות המעיקה של הועדי בתים במספר פרמטרים:

  1. כאבי הראש ויציאה משיגרת הטיפול מההתנהלות סביב פתרון התקלה.
  2. תלונות הדיירים.
  3. במציאת בעל מקצוע אמין ואחראי הנותן פתרון מושלם וכן מצד הכרותו את המערכת וכן בקבלת החלטה מי מבין המועמדים …האי ודאות והאחריות הכרוכה בכספי ציבור ובשמירה על נכסיו.
  4. גיוס הכספים , חריגה מתקציב שנתי.

וכאשר מבצעים ביטוח מערכת סולארית מרכזית כמו שמבצעים במעליות (תמורת תשלום יחסית קטן) מונעים בכך את כל הכאבי הראש כי אותה חברה מתחזקת בצורה מניעתית ומטפלת בצורה קבועה ובכך תדאג לפעולתה הרציפה וגם נושא התקציב לא עובר שינויים מאחר וזה נכנס כבר לתקציב השותף.

שיקום והתקנת מערכת

כמו שהסברנו מערך קולטי השמש יכול להחזיק עשרות שנים אך פעמים שהיתה הזנחה מרובה שגרמה לקריסת מערכת או הוזזת מערך הקולטים לשם בנייה והעתקתם למקום אחר

יש לתת דגש בהתקנה חדשה אם צוכי הבניין שתנו כגון התווספות דיירים וכן הפוך , בניות חדשות בקרבת מקום המשפיעות על תפקוד המערכת וכן נתינת פתרונות חדשים שלא בהכרח הו קיימים בזמן בניית המערכת , התאמה לגודל הדוודים הקיימים לדוגמא המערכת הראשונה הותאמה ל-120 ליטר כל דוד אך במרוצת השנים כולם או רובם עברו ל-150 ליטר וכן התאמה לצנרת הבניין ולמיקום הבניין באזורים בארץ מצד התנאים הסביבתיים קרינה , מזג אוויר , משקעי המים (אבנית ומליחות) עמידה על סיבת קריסת המערכת כדי שגם זו החדשה לא תגיע לאותו המצב לאחר מספר שנים

רציתי לדבר על מספר נושאים חשובים מאוד בעניי אך לא מוצא להם מקום מוגדר ומתאים:

  1. חשיבות העבודה מול בעל מקצוע אחד המומחה בתחום, הן מצד הכרותו את מערכת הבניין ספציפית ורואה את מכלול התקלות ובכך יודע לתקוף את הבעיה משורשה , וכן במקרה של תקלה SOS הוא יודע להדריך כבר בטלפון עד להגעתו כדי לצמצם נזקים.
  2. במערכות הבניין ישנם שני סוגי התקנות האחת שמביאים קיט של מערכת מוכנה שהותקנה בבית מלאכה מסודר עם תקנים ופיקוח הנדסי ובבניין מבצעים רק ההתאמה בין המערכות ממש כעין התקנת מזגן המגיע מוכן ונשאר רק להתאים אותו למקום ההתקנה אך יש עוד סוג שאת המערכת בונים ממש במערכת כגון מערכת סולארית מרכזית ומתאימים אותה למבנה הבניין הן מצד גודל הגג או מספר הדירות וגודל הדוודים וכן בסטייה מהאופק ומהדרום וכן מכל מיני הצללות למינם של בניינם או מסבנים בקרבת מקום ,,,,, הדבר הזה מצריך מבעל המקצוע הנותן שרות תיקונים או טיפולים או ביטוחים לקחת בחשבון את כל הפרמטרים , זאת ועוד נכון שמערכת זו נוגעת ביותר בתחום המים אינסטלציה וכן בתחום החשמל אך יש לציין כי אין זה מכשיר את האינסטלטור המוכר או החשמלאי של הבניין לטפל במערכת זו כלל כי האינסטלציה הבתית כלל וכלל לא דומה בעבודתה למערכות אנרגיה מאחר וזו מערכת סגורה החשופה לשינויי לחצים וכיסי אוויר ולעבודה אוטומטית בתזמונים מסויימים , ועוד יש שוני כי בתחום הזה אין לימוד והסמכה ספציפית כגון טכנאי מיזוג אלא הסמכה כללית בתחום מערכות המים לכן נדרשת מהטכנאי ידע נרחב במספר תחומים ונסיון גדול מאוד על מנת לאתר במיידי את התקלה כי כל שהות בתיקון מסב נזק רב לדיירי הבניין ולמערכת.
  3. אנשים טועים להזמין את החברה שהתקינה להם את המערכת בהבנה כי היא תדע לטפל הכי נכון באותה מערכת אך לצערנו זה בדיוק הפוך ואסביר אם מדובר בתקופת האחריות אז הם לא ירצו לשנות כלום ממה שעשו ורק ינסו להסביר שכך זה וכו' ואם זה לאחר תקופת האחריות אז הם בקלות ירצו לאמר שצריך להחליף קולטים וכו' מאחר והיא בעיקר חברה יצרנית שהתפקיד שלה העיקרי לדאוג להוצאת מוצרים מהמפעל ופחות לשמר ולתקן את הקיים ואם זה במישור היידע המקצועיות והנסיון אומר כך נכון נסיון בהתקנה יש להם אך ניסיון בתיקונים לא מחייב כלל שיש להם "כי לא כל מי שמתקין מזגן יודע לתקנו".
למעלה

השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

ּ