חשבוילר

יתרונות מערכת סולארית בבניינים משותפים

הקדמה

מאמר זה יעסוק ביתרונותיה של המערכת הסולארית לאספקת מים חמים המותקנת בבתים משותפים , לכאורה זו ברירת מחדל בבית משותף מעל 4 קומות ומה צורך יש במאמר זה, עדיין לאחר שנבין את היתרונות שיש במערכת זו, נבין ונרצה יותר לשמור על תפקודה, וגם לבניינים שעדיין פועלים עם חימום סולר או גז נמליץ להם לעבור למערכת סולארית מרכזית בהקדם.

חסכון גדול לכל הדיירים 

בבניין שלא מותקנת בו מערכת סולארית מרכזית, כל משפחה תשלם לחודש כ-200 ₪ בממוצע, על חימום בגז או בסולר או בחשמל לדוגמא בבניין עם 30 דירות כל הדיירים ישלמו כ- 30*200= 6,000 ₪ לחודש, אבל בבניין שמותקנת מערכת סולארית המתוחזקת היטב בצורה שיכולה להפיק את המירב מהשמש, המערכת תחסוך לכל דיירי הבניין כ- 10 חודשי חימום מים באמצעות הדלקת בוילר, גז , סולר  חיסכון של 60,000 ₪  בשנה.
מערכת מותקנת נכון ומתוחזקת בזמן תעבוד מעל 40 שנה  כמו בשנה הראשונה יוצא אם כך שמערכת תקינה תעניק לכל דיירי הבניין במשותף חיסכון של כ- 2,400,000 ₪ ויותר.

צהוב מבחוץ ירוק מבפנים 

מלבד חסכון זה בואו נחשוב על איכות החיים, פחות להיות תלותיים בהפעלת בויילר ובתיקונים של חמם מהיר תכופים ואבנית בדוד, וכן על מניעת זיהום בשרפת דלקים להפקת חשמל,
בראיה יותר רחבה, בישראל יש כ-2,000,000 משקי בית אם כולם היו יכולים לנצל את קרינת השמש, בכל חודש היינו יכולים לחסוך 400,000,000 ₪ ובשנה כ-4 מליארד ₪ שזה סכום לא מבוטל,
לפי מחלקת הפיקוח התקציבית בכנסת 3/5/2022 נאמר כי צריכת החשמל במשקי הבית היא  21.7 טרה וואט בשנה, אם נחלק מספר זה ל-2,000,000  משקי בית בישראל יוצא לכל בית בישראל צרך חשמל (21.7 טרה / 2  מיליון / 365 יום בשנה) כ- 30KW ביום  לעומת זאת חימום ממוצע של מים באמצעות חשמל / גז / סולר שווה ערך ליום כ 10KW  שהוא 25% מסך צריכת החשמל הביתית ליום שנמנעת באמצעות הפקת מים חמים מהשמש חינם, ובנוסף חימום באמצעות השמש  מצמצם את זיהום האוויר המגיע משרפת דלקים ליצור חשמל עבור משקי הבית ב-25%.

 

אורך חיי המערכת

פעולת מערכת סולארית בבנין משותף היא מערכת במעגל סגור , זה אומר שהמים שהכנסנו בהתקנת המערכת, רק איתם המערכת עובדת ולא צריכה תוספת מים במהלך כל השנה עד הטיפול הבא, שאז חלק מהפעולות בטיפול הוא ריקון המים והכנסת מים נקיים, המבנה של מערכת סגורה גורם לכך שלא יהיה אבנית במערכת והקולטים יישמרו נקיים מבפנים עשרות שנים, (בשונה לדוגמא מקולטי שמש פרטיים ודוד מעליהם, ששם זו מערכת פתוחה אורך חיי הקולטים הוא 10-15 שנה במקרה הטוב ואם זה בערים שהמים שם קשים במיוחד זה יכול להיסתם גם אחרי 3-5 שנים), ואילו במערכות חימום אחרות גופי חימום (בוילר), גז, סולר יהיה אבנית כל הזמן ויידרש טיפול במים הקשים בכדי לצמצם את התופעה, ואילו במערכת סולארית מרכזית לא נדרש כלל אמצעי לטיפול במים של המערכת כמו פילטרים וחומרים, מלבד טיפולים תקופתיים ותפקוד נכון של המערכת.

ניצול אנרגיית השמש

חוץ מההבדל שציינו לעיל בין מערכת מרכזית בבית משותף לקולט ודוד פרטיים על הגג בנושא אורך חיי קולט והאבנית שנערמת בתוך קולט שמש פרטי, ישנו יתרון עצום נוסף אם דייר בבניין לא צרך את כל אנרגיית השמש באותו היום או שיצא לנופש  ולא צרך כלל את אנרגיית השמש בדוד הפרטי שלו שאר הדיירים לא יהנו מאותה אנרגיה מבוזבזת , אבל במערכת מרכזית תמיד מתבצעת השוואה בין כל הדודי שמש בבניין ויום למחורת היא תשלים לאותו דייר רק את האנריגה החסרה מאתמול ואת שאר האנרגיה שנשאר במערכת יקבלו כל הדיירים בשווה.
לדוגמא בבניין של 30 דירות יש כ-10 דירות עם 1-3 נפשות, המערכת אמורה לספק לכל דירה כ-7 מקלחות ביום אך הם לא צורכים אותם, יוצא שבבניין הזה כל הדיירים לא יקבלו 7 מקלחות אלא יותר, לכן במערכות סולאריות מרכזיות תקינה ומתחוזקת, החוויה היא שהמים החמים בשפע בכל שעות היממה. 

הפסדי אנרגיה קטנים

ייתרון נוסף שיש למערכת מרכזית על מערכת פרטית של קולט ודוד על הגג, העברת מים החמים מהקולט הפרטי לדוד בגג נעשה באופן טבעי (טרמוסיפוני) אם אין בידוד או שיש סתימה חלקית בדוד מאבנית הזרימה תהיה איטית ולכן איבוד האנרגיה יהיה גבוה, אבל במערכת מרכזית העברת המים מהקולטים המשותפים לכל דוד שמש בבניין היא מהירה מאוד באמצעות משאבת סחרור וגם אין סתימות מאבנית במערכת מרכזית לכן גם בשמש חורפית תקבלו מים חמים יותר מאשר בקולט ודוד פרטיים.

עלות תחזוקה

מערכת סולארית כמו שאר מערכות, רכבים, מטוסים, מעליות וכד' נדרש לבצע תחזוקה תקופתית  להחלפת חלקים שנשחקו  ולהבטיח את המשך עבודתם בצורה תקינה לתקופה הבאה, עלוית אלו הם מאוד קטנות, בתוספת חודשית למיסי וועד בסך 10 ש"ח לדירה, העניין סגור, ובכך תמנעו מחריגות תקציביות בקופת הוועד עקב הזנחה וחוסר טיפולים.

עלויות תיקון במערכת משותפת

במערכת פרטית כל עלות התיקון נופלת על הדייר הפרטי מה שאין כן במערכת המרכזית העלויות מתחלקות לסכומים זעומים.

 

חסרונות

ישנם גם מספר חסרונות שצריך לומר אותם:

  1. מערכת כזו בעלת ערך כלכלי וחוויתי לכל הדיירים צריכה להיות מתוחזקת, לסמוך שכל ועד בית בתורו לא ישכח לתת לזה קדימות וחשיבות לפעמים זה לא קורה.
  2. במקרה של תקלה, תיקון המים החמים שלך תלוי באדם אחר או בהחלטה של כלל הדיירים לפעמים זה לא פשוט ומתסכל שאתה לא יודע בדיוק את מי יביאו ומתי זה יקרה ….
  3. אין הרבה בעלי מקצוע מומחים בתחום עם נסיון רב לתת מענה מושלם, ולכן לפעמים תקלה נמשכת הרבה זמן מספר חודשים או שנים  עם נסיונות של מספר בעלי מקצוע שבאים והולכים  וגם בזבוז של לא מעט כסף עד שהבעיה נפתרת  הן של בעלי המקצוע ולא פחות חשוב של הפעלות בויילר מיותרות, מומלץ לקרוא את מאמר צ'יק ליסט לועד בית נכנס .

 

 

שתפו, ועזרו לחבר/ה !

אולי יעניין אותך גם:

נשמח לעזור בכל שאלה

השאירו פניה

דילוג לתוכן