חשבוילר

טיפול שנתי  למערכת סולארית מרכזית בבניין משותף

 

טיפול תקופתי במערכת סולארית מרכזית בבניין משותף המספקת מים חמים לדיירי הבניין, הינה ככל מערכת דינמית מיכנית המוכרות לנו לדוגמא מעליות, כלי תחבורה, מכונות, משאבות וכד' שלא פוסח עליהן תהליך שחיקה יום יומית  ובלאי טבעי,    על כן נדרשת בדיקה תקופתית להבטיח את המשך תפקודן, במערכת סולארית מרכזית נדרשת הקפדה נוספת ממספר סיבות:

1 מערכת העובדת אוטומטית ללא מגע אדם כלל באמצעות חיישנים ומערכת פיקוד החשופים מלבד לבלאי עצמי גם לנזקים מהסביבה כמו הפסקות חשמל ומים כניסות אוויר למערכת שיבוש בתפקוד המערכת ועוד.
2 כל המערכות אם אינן עובדות אינן נזוקות או מזיקות אך במערכת סולארית במצב תקלה שדה הקולטים נמצאים בסטגנציה (עמידה) ויצור האנרגיה בהם לא מפסיק כלל ולכן תוך פחות משעה קולטי השמש יכולים להגיע בצהרי היום לטמפרטורת קיטור 180 מעלות כמו סיר לחץ דבר זה מאיץ את רמת בלאי שאר חלקי המערכת בכלל אות הקולטי שמש בפרט.
3 כל יום שהמערכת לא תפעל בגלל תקלה, הדיירים יצטרכו להפעיל בויילר, עד שוועד הבית ימצא בעלי מקצוע ויבזבז זמן רב לקבל אותם לבחון את הבעיה, ולאחר מכן לבחון את ההצעות מחיר להחליט בשרותי איזה בעל מקצוע לצרוך, ולתאם הגעה, מניסיוני תהליך זה יכול לקחת חודש ולפעמים מספר חודשים עד שמתקבלת החלטה ותיקון , עלות הדלקת בויילר לחודש לכל הבניין 5,000 – 7,200 ₪ שזה סכום מטורף שלא מושקע אפילו בעלות התיקון.
4 מאחר ומדובר במערכת המורכבת ממספר סוגי מתכות מעורבבות יחד ברזל נחושת ופליז על פני מאות מטרים של צנרת ופועלת בטמפרטורות גבוהות, תמהיל זה גורם לחמצון המים (חלודה/ קורוזיבים) ובסופו של יום מאיצה את תהליך רקבונות הצנרת, הכנו עבורכם סרטון מיקס של מספר מערכות להמחשה.

 

5 חלקי המערכת יש כ 15-25 מצופים מפלסטיק זעירים ומנגנוני קפיצים בשסתומים מיכלי התפשטות העשויים מבלון מנופח באוויר פילטרים וכד' פעמים מספיק תקלה באחד מהם במקרים מסוימים שיגרמו נזק משמעותי ומצטבר למערכת עד לאיתור הבעיה וסילוקה.
6 מערכת זו ממוקמת בגג הבניין ושלוחותיה עד לקומה ראשונה רחוקה מעיניהם של הדיירים  וכשתפקודה נחלש לחלק מהדיירים יש מים בשפע ולחלק אין  וגורם לספקות בהזמנת בעל מקצוע במאמר אחר נרחיב על עניין התקנת מערכת התראות שתסיר כל ספק ותעלה על הבעיה מבעוד מועד.

אלו הם הסיבות העיקריות המצריכות טיפול תקופתי, וע"י כך תוכלו ליהנות ממקלחות חמות רוב ימות השנה, ובארצנו האהובה גם שמש חורפית יכולה להעניק מס' מקלחות מצומצם ואז בהדלקה קצרה של הבויילר זה מספיק, כל זאת לצד השיפור בעצירת רקובות צנרת, נזילות המערכת, תקלות פתאומיות אלו הם חלק מהיתרונות שתפיקו מהטיפול התקופתי.

טיפול זה חייב להיעשות ע"י צוות מומחים מוסמך ורגיל בזה, הנוקט בכל כללי הזהירות ,שעובדיו מבוטחים, ועברו הכשרה לעבודה בגובה, מאחר ועבודה זו חולשת על כל שטח הגג יש לנקוט משנה זהירות מנפילת כלים חדים על יריעות האיטום שלא ייפגם או מנפילת כלי עבודה מעל מעקה הבניין למטה וכו'.

אלו פעולות נכללות בטיפול תקופתי:

1 הקטנת חומציות המים במערכת למניעת רקבונות צנרת ברזל.
2 הוצאת אוויר מכל חלקי המערכת ובדיקת כל הנשמים.
3 הוצאת משקעים ממערך הקולטים והצנרת.
4 בדיקת כל המחליפי חום בבניין , במקרים מסוימים, גם שטיפתם.
5 בדיקת שסתומים ומכווני זרימה, הגנות לחצים, פילטרים.
6 ספיקת המערכת בכללות ופרטות בדיקת סתימות בקולטים ובצנרת .
7 בדיקת תזמוני המערכת וכל מערכת פיקוד / חשמל.
8 בדיקת איבודי והפסדי אנרגיה ושמירה על משטח קליטה מלא .
9 החזרת המערכת בצורה נכונה והפעלתה.

 

 

לסיכום :

טיפול טוב ישמור לכם על קופת הוועד לבל תגיעו להוצאות בלתי מתוכננות ולחריגה תקציבית, כמובן שעל הוועד מבעוד מועד נדרש להכניס ולחשב את ההוצאה הזו לרשימת ההוצאות השוטפות של הבניין בסך כ 10-15 ₪ לחודש לדייר, הפרשים אלו תלויים במבנה המערכת ומיקומה וכן החלפות חלקים מספר דיירים וקולטים.

שאלות למומחה

על פי מכון התקנים נדרש לבצע טיפולים תקופתיים אחת לשנה, טיפולים אלו הם חובת הדיירים לבצע ועל כן זה חייב להיכנס לתיק הוועד כמו שמטפלים במעליות.

במערכת חדשה הייתרון כפול, ע"י שמזמינים מומחה חיצוני המבצע לא רק את הטיפול אלא הוא יכול גם לזהות את הכשלים בהתקנות המערכת שאם לא יתוקנו המצב יחמיר והבלאי יגבר.

אז אולי בתקופת האחריות החברה תתקן אך זה לא יהיה תיקון בסיבה אלא בסמפטום וחבל כי לאחר שיפוג תקופת האחריות תצטרכו להתמודד עם התיקונים האלה כל הזמן על חשבון קופת הוועד בית,  עד שהבעיה תפתר.

לכן הזמנת מומחה כבר בשנה הראשונה לפני שתסתיים תקופת האחריות זה צעד מאוד נבון גם אם הדיירים לא מתלוננם מבעיות במים חמים זה לא אומר שהמערכת תקינה.

להרחבה מומלץ לקרוא את המאמר צ'יק ליסט לועד בית נכנס.

אם אתם שואלים זה אואמ שהמערכת לא עובדת בצורה מושלמת

בטיפול תקופתי נגלה את כל הכשלים בהעברת המים החמים מהקולים לדירות וגם נחזיר את משטח הקליטה בצורה מקסימלית למערכת

לכן בוודאי שכל הדיירים ירגישו שיפור בתפקוד המערכת לאחר ביצוע הטיפול ותיקון הכשלים במערכת.

כמובן אם חוסר המים החמים נובע מהדוד הפרטי , כמובן שזה לא יסתדר  ע"י הטיפול במערכת בגג.

בכדי לזהות אם הבעיה מהמערכת המרכזית או מהדוד הפרטי עיין במאמר צ'יק ליסט לדייר שאין לו מים חמים

טיפול במערכת סולארית ידאג שהמערכת תעבוד במצב תקין כל השנה ולכן זה לא משנה מתי לבצע רק להקפיד על תאריך בשנה שאז מבצעים את הטיפול.

כמובן אם יש תקלה במהלך השנה שמקבלים פחות מים חמים לא להמתין לזמן הטיפול אלא מיד לעדכן את הטכנאי של המערכת שיגיע בהקדם לבדוק מה קרה ולתקן.

יחד עם האמור לעיל אם זה בניין שמספר נפשות הממוצע בבניין הוא 3 לדירה הייתי ממליץ להם יותר לבצע את הטיפול אחרי הקיץ ואילו דירות שצורכים יותר מים חמים באביב.

אולי יעניין אותך גם:

נשמח לעזור בכל שאלה

השאירו פניה

דילוג לתוכן