חשבוילר

שיקום מערכת סולארית

האם זה נכון לבצע שיקום למערכת

ישנם מספר יתרונות גדולים להפקת מים חמים באמצעות מערכת סולארית מרכזית כפי שהסברנו במאמר העוסק באיך בנויה מערכת סולארית, מה שקשור אלינו זה שמערכת סולארית הינה סגורה, תמיד אותם המים מסוחררים בין הקולטים לדוודים, יתרון זה מאפשר לצנרת בתוך קולטי השמש גם לאחר 40 שנה, להישאר נקיה כמו בשנה הראשונה, אשר על כן לא אמור להיות במערכת סולארית מרכזית אבנית כלל, בשונה מקולטי שמש רגילים המוכרים לנו העובדים בשיטת מערכת פתוחה וכל יום עוברים בצנרת קולט השמש מיים נקיים חדשים ולכן הם לאט לאט נסתמים ואורך חיי הקולטים 10-15 שנה

ייתרון זה אינו גורף לכל המערכות הסגורות שהותקנו בעשור האחרון, כי אז יצרני הקולטים בארץ רצו לחסוך על מנת למקסם את עלות היצור שלהם ולכן הקטינו משמעותית את קוטר צנרת מעבר המים, אך עדיין לכאורה זה לא אמור להוות בעיה כל זמן שהמערכת תקינה והטיפולים נעשים בזמן זה בסדר

אך במקרה אם הייתה תקלה בהתקנה הראשונה של המערכת או שהטיפולים לא בוצעו בזמן או שהמערכת לא תוקנה בזמן או שהתיקון התרכז בסימפטום ולא בבעיה דבר זה יגרום לנזילות וכניסת מים חדשים כל הזמן ובכך להכניס אבנית בעקיפין ואז פעמים שנמצא קולטים סתומים, וכשנוצר סתימה באחד הקולטים זה גורם לסתימות קולטים נוספים באותה קבוצה

 

האם ניתן וכדאי לתקן קולט שמש

חשוב לציין ישנם שני סוגי תקלות בקולטים האחד קולט מפוצץ בעיקר כתוצאה מקרה/ שלג בחורף  והשני קולט שניסתם באבנית (דווקא אבית ולא סתימה כתוצאה ממשקעים או חלקי פלסטיק שהותכו לתוך הקולט), תיקון נזילה בגוף הקולט ייתאפשר בקולט נחושת בלבד אך כאשר מדובר בקולט ברזל ברוב המקרים לא ניתן לתקן אותו אלא אם זה בקצוות הצנורות של הקולט שמש,  וכאשר מדובר בסתימה מאבנית, ישנם בעלי מקצוע שניסו לשחרר אבנית באמצעות חומצה וכן ע"י מערכות סיחרור וניקוי אך מנסיון זה לא שווה כלל את ההשקעה,על כן נכון להיום 2024  לא ייתאפשר שיחרור אבנית מצנרת הקנים בתוך הקולט באופן שיחזיר את תפוקת יצור האנרגיה כבראשונה.

 

באיזה מצב נמליץ על שיקום מערכת

נקדים ונאמר עלות שיקום מערכת קטנה משמעותית בהרבה מהחלפת מערכת חדשה כאשר בתוצאה היא תהיה אותו הדבר , מערכת שבוצע בה שיקום תחזיק כמה עשורים עם תפוקת מים כמו בשנה הראשונה לכן בוודאי כשתעמוד בפנינו השאלה אם להחליף מערכת סולארית מרכזית בבניין משותף או לבצע שיקום מערכת, התשובה חד משמעית שיקום מערכת,  יתרה מכך לפעמים התוצאה של שיקום מערכת טובה מהחלפה כאשר תשתיות הבניין לא יעמדו במערכת המפיקה טמפרטורות גבוהות …

כאשר המערכת סבלה שנים רבות מתקלות חוזרות ונשנות, בד"כ זה כתוצאה מהתקנה שגויה ולא מרכיבים לא נכונים , מכון התקנים אומר 98% מהנזקים הם כשל בהתקנה ולא במוצר ! מכאן נלמד שנכון שכדאי לעבוד עם חלקים איכותיים יחד עם זאת להקפיד ולבדוק בעיקר את המתקינים, כי גם חלקים סיניים המתאימים לעבודת המערכת יחזיקו ויעשות את עבודתם רק שחיי המוצר יחסית קצרים ואילו כשההתקנה לא נכונה גם חלקים איכותיים לא יעשו את עבודתם והבלאי בהם יואץ, במקרה הזה נבחון היטב מספר פרמטרים

  1. מצב המערכת ברגע הזה
  2. הסיבה הראשונה שהביאה את המערכת למצב הזה ופתרונה
  3. מצב הצנרת לא רק בגג אלא גם בקומות
  4. מצב איכות שאר חלקי המערכת משאבה תרמוסטט דיפרנציאלי שסתומים …..

גם כאשר ארגז הקולט נרקב מחלודה אין זה אומר שלא כדאי לנו להשקיע בשיקום הקולט אלא כמעט לכל יש פתרונות בעלויות כדאיות ובתוצאה טובה להפעלת מערכת קולטי השמש

 

האם שיקום מערכת עושים רק למערכות בנות 20-40 שנה

כפי שהסברנו תקלות בהתקנה הם הסיבה העיקרית שתביא אותנו לדון בסוגיית שיקום מערכת סולארית זאת ועוד קולטי השמש שיוצרו בארץ למערכות סולאריות תפוקת החום שלהם באותו שטח קליטה מגיע לפי 2.5 דבר העלול לגרום לבלאי מואץ משמעותית לחלקי המערכת כאשר המערכת לא מותקנת נכון, לכן גם מערכות יחסית חדשות אם הגיעו למצב של נזילות רבות ורקבונות בצנרת המערכת בוודאי שאין זה בגלל חלק כזה במערכת או אחר כמו משאבה תרמוסטט שסתומים … הרי כולם הותקנו מחדש ובלאי עצמי שלהם הוא שנים עד לכשל עצמי אם כך הסיבה לכל התוצאה הזו היא בעיקר התקנה לקויה, לכן כל מערכת שלא הותקנה נכון האופציה הזו קיימת

אחריות

כפי שהזכרנו בתחילת המאמר, לא נציע שיקום מערכת כאשר שדה קולטי השמש לא יחזיקו עשרות שנים ועל כן לאחר תיקון המערכת ושיקומה חשוב לקבל שנה אחריות אצלנו תקבלו לא רק שנה אחריות אלא גם אפשרות הרחבת תקופת האחריות עד שלוש שנים , יחד עם זאת הרי לא נשכח שלא מדובר בהחלפת חלקי המערכת אלא רק חלקים תקולים על בענקת אחריות מעל שנה, נדרש לכלול במסגרת האחריות ביצוע טיפולים תקופתים שיבטיחו את תפקודה ע"י החלפת חלקים שכשלו בזמן

במקום אחר הרחבנו בנושא מערכת התראה לטלפון/מייל על היווצרות תקלות טרם יגרמו נזק ובכך נבטיח גם את רציפות קבלת מים חמים לכל דיירי הבניין

 

 

שאלות למומחה

ניתן לאבחן מצב זה גם בעיניים לא מקצועיות, ע"י בדיקת שלושה פרמטרים ניתן לדעת יחסית בצורה טובה האם יש תקלה בהתקנה , הראשון תלונות של הדיירים ואפילו חלקם (בעיקר קומה ראשונה) שנאלצים להדליק בוילר ביום שמש, השני יש נזילות בחיבורי הקולטים ורקבונות בצנרת , השלישי תקלות חוזרות ונשנות בתפקוד המערכת.

שאלה יפה , באיפוס מערכת נטפל בעיקר בכשלים בתפקוד המערכת הנובעים מתקלות מינוריות בהתקנה או מחלקים לא מתאימים או תקולים, ואילו שיקום מערכת נתמקד בעיקר בשיקום חלקי המערכת כתוצאה מתקלה משמעותית זמן רב שגרמה לנזילות רבות ורקבונות בצנרת המערכת.

קשה לענות על מה שלא רואים , יחד עם זאת מניסיוננו הרב בתחום כבר שני עשורים בכל סוגי התיקונים ואחזקה הדרושים להפעלת המערכת , לא נמהר להספיד מערכת מרכזית בגלל תקלה כזו או אחרת, מציע לעבור על ההמלצות ולבחון את אשר כתבנו בעיני לקוחותינו.

אולי יעניין אותך גם:

נשמח לעזור בכל שאלה

השאירו פניה

דילוג לתוכן